Motorul trifazic la reteaua monofazata
Trehfaznai dvigatel v adnofaznoi seti
Traducere din limba rusa - "RADIO" Nr.2 / 1972 pag.58
Trehfaznai dvigatel v adnofaznoi seti
Traducere din limba rusa - "RADIO" Nr.2 / 1972 pag.58
Pentru alimentarea de la reteaua monofazata a motoarelor trifazate, condensatorul de
defazare se calculeaza usor daca motorul functioneaza la sarcina nominala
(vezi "RADIO" 1970, Nr. 11).
In situatia insa a fuctionarii motorului cu sarcina variabila, condensatorul de defazare de capacitate fixa nu este in situatia de a asigura cel mai bun regim pentru motor - la marirea sarcinii capacitatea condensatorului trebuie marita si viceversa. Dispozitivul, a carui schema e prezentata in desen, permite ca selectarea capacitatii optime a condensatorului de defazare in functie de sarcina motorului, sa se faca automat.
In situatia insa a fuctionarii motorului cu sarcina variabila, condensatorul de defazare de capacitate fixa nu este in situatia de a asigura cel mai bun regim pentru motor - la marirea sarcinii capacitatea condensatorului trebuie marita si viceversa. Dispozitivul, a carui schema e prezentata in desen, permite ca selectarea capacitatii optime a condensatorului de defazare in functie de sarcina motorului, sa se faca automat.
El se compune din transformatorul de curent Tr1, redresorul cu
diodele D1-D4, blocul de relee P1-P5 si ansamblul condensatoarelor C1-C6. La motorul
M se conecteaza permanent condensatorul C6 avand capacitatea calculata pentru
regimul de functionare a motorului in gol si la sarcina minima. Pentru aceasta,
curentul absorbit de motor este mic, tensiunea la iesirea redresorului este
insuficienta pentru anclansarea releului. La cresterea sarcinii pe motor creste si
curentul acestuia, ceea ce conduce la cresterea tensiunii pe lantul de relee P1-P5
pana cand actioneaza releul P5 (bobinele celorlalte relee sunt suntate de contactul
P5.1). Contactul P5.2 al releului P5 pune condensatorul C5 in paralel pe condensatorul
C6, marind astfel capacitatea de defazaj.
Dupa anclansarea releului P5, contactul P5.1 se deschide, astfel ca tensiunea redresorului se repartizeaza egal pe bobinele releelor P5 si P4, insa releul P5 ramane cuplat deoarece tensiunea pe bobina lui ramane in continuare mai mare decat tensiunea de mentinere, iar releul P4 nu actioneaza deoarece tensiunea pe bobina bobina lui este mai mica decat tensiunea de anclansare.
La cresterea in continuare a sarcinii motorului curentul absorbit de acesta creste, ceea ce duce la anclansarea releului P4, si asa mai departe. La scaderea sarcinii se produce decuplarea succesiva a releelor in ordine inversa.
Capacitatea insumata a condensatoarelor C1- C6 trebuie sa corespunda puterii maxime pe motorul ales.
Transformatorul Tr1 - confectionat cu mijloace proprii, bobinat pe un miez 40x40 are urmatoarele infasurari: I - 1466 spire de 0.27mm sarma tip II - 43 spire cu priza la spira 29 si III- 10 spire de 1.14 mm cu priza la spira 6, sarma tip Diferitele combinatii ale infasurarilor de curent II si III permit folosirea transformatorului cu motoare de diferite puteri. Combinatia optima este atunci cand la mersul in gol al motorului tensiunea pe bobina releului P5 este maxima dar acesta inca nu cupleaza.
Dupa anclansarea releului P5, contactul P5.1 se deschide, astfel ca tensiunea redresorului se repartizeaza egal pe bobinele releelor P5 si P4, insa releul P5 ramane cuplat deoarece tensiunea pe bobina lui ramane in continuare mai mare decat tensiunea de mentinere, iar releul P4 nu actioneaza deoarece tensiunea pe bobina bobina lui este mai mica decat tensiunea de anclansare.
La cresterea in continuare a sarcinii motorului curentul absorbit de acesta creste, ceea ce duce la anclansarea releului P4, si asa mai departe. La scaderea sarcinii se produce decuplarea succesiva a releelor in ordine inversa.
Capacitatea insumata a condensatoarelor C1- C6 trebuie sa corespunda puterii maxime pe motorul ales.
Transformatorul Tr1 - confectionat cu mijloace proprii, bobinat pe un miez 40x40 are urmatoarele infasurari: I - 1466 spire de 0.27mm sarma tip II - 43 spire cu priza la spira 29 si III- 10 spire de 1.14 mm cu priza la spira 6, sarma tip Diferitele combinatii ale infasurarilor de curent II si III permit folosirea transformatorului cu motoare de diferite puteri. Combinatia optima este atunci cand la mersul in gol al motorului tensiunea pe bobina releului P5 este maxima dar acesta inca nu cupleaza.
In dispozitiv se utilizeaza relee cu rezistenta bobinei de 280 Ohmi, tensiunea nominala
de 24V, tensiunea de anclansare nu mai mica de 10V, tensiunea de eliberare (mentinere)
nu mai mica de 1.8-2V. Se pot folosi relee standard din seria PKM, de tip PC-13.
Condensatoarele de defazare C1-C6 se aleg de tipul MBGT-250. Divizorul cu rezistentele R1-R2 serveste la reglajul precis al regimului de lucru a releelor P1-P5, rezistenta R3 - pentru descarcarea la deconectare a condensatoarelor C1-C5.
Constructia cu datele specificate in articol corespunde unor motoare cu puterea de circa 0.6kW. In cazul necesitatii accelerarii la pornire este posibila folosirea unei scheme cum este cea din revista "RADIO" 1969, nr.11.
Condensatoarele de defazare C1-C6 se aleg de tipul MBGT-250. Divizorul cu rezistentele R1-R2 serveste la reglajul precis al regimului de lucru a releelor P1-P5, rezistenta R3 - pentru descarcarea la deconectare a condensatoarelor C1-C5.
Constructia cu datele specificate in articol corespunde unor motoare cu puterea de circa 0.6kW. In cazul necesitatii accelerarii la pornire este posibila folosirea unei scheme cum este cea din revista "RADIO" 1969, nr.11.
Autor: ing. A. Griva
Nota: Revista RADIO Nr.2/1972 scanata, se poate descarca de la: