Variatoare de turatie pentru motorul de antrenare a sarmei in instalatii de sudare MIG-MAG
MIG-MAG Wire-feeder speed control
MIG-MAG Wire-feeder speed control
O schema de aplicatie in care motorul de curent continuu este controlat printr-o punte semicomandata cu tiristoare, este prezentata mai jos:
Sunt folosite tiristoare atat la varierea turatiei cat si la franarea motorului, avantajul fiind robustetea.
Comutarea comenzii pe grila intre tiristoarele din puntea semicomandata si cel care introduce rezistorul de franare se face cu un simplu releu al carui contact comutator e plasat in secundarul transformatorului de impuls care comanda toate cele 3 tiristoare.
Comutarea comenzii pe grila intre tiristoarele din puntea semicomandata si cel care introduce rezistorul de franare se face cu un simplu releu al carui contact comutator e plasat in secundarul transformatorului de impuls care comanda toate cele 3 tiristoare.
O alta varianta cu tiristoare, cu roluri similare celor din schema precedenta, doua pentru puntea semicomandata, unul pentru franare,
regulatorul fiind construit cu amplificatoare operationale ieftine, in capsula 324 este prezentata in desenele urmatoare:
Rezistorul sesizor de curent din circuitul tiristorului de franare, este realizat fizic direct pe circuitul imprimat, asa cum
se poate vedea pe desenul placii prezentat in continuare:
Iata si o varianta cu clasicul 555, care comanda tranzistoare Darlington BDW83 si BDW84, ideea fiind ilustrata in schema de mai jos:
Tranzistorul npn de tip BDW83 (T1) e comandat din pinul 3 al lui 555, sarcina din colectorul sau fiind un motor tipic
acestui gen de instalatii, motor de 24VDC. La franare motorul e shuntat de rezistor prin tranzistorul pnp BDW84
(T2). T1 si T2 lucreaza evident in contratimp, comanda de franare prin deschiderea lui T2 actionand si asupra
pinului de reset al lui 555.