Conectarea motorului trifazic (la reteaua monofazata)
Vkliuceaem trehfaznai
Traducere din limba rusa - "MODELIST KONSTRUKTOR" Nr.2 / 1986 pag.28-29
Vkliuceaem trehfaznai
Traducere din limba rusa - "MODELIST KONSTRUKTOR" Nr.2 / 1986 pag.28-29
Articolul original scanat din revista:
Alte surse, in limba rusa:
Alte surse, in limba rusa:
Multi mesteri amatori incearca de multe ori sa adapteze motoare trifazate pentru o varietate de instrumente improvizate pentru diverse operatii:
slefuire, gaurire, pentru prelucrarea lemnului si altele. Dar aici e problema - nu toata lumea stie cum sa alimenteze motorul de la reteaua electrica cu o singura faza.
Printre diferitele moduri de pornire a motoarelor trifazate, cele mai simple si eficiente se bazeaza pe conectarea infasurarii a treia printr-un condensator de defazare.
Cu toate acestea, nu toate motoarele cu trei faze functioneaza bine pe o singura faza de retea. In aceasta categorie se includ, de exemplu, motoarele electrice cu rotor dublu colivie-cusca din seria ruseasca MA. Prin urmare, preferinta ar trebui sa se indrepte catre electromotoarele trifazate din seriile A, AO, AO2, AOP, APN, UAD, etc.
Pentru ca un motor electric cu condensator de pornire sa lucreze in mod normal, capacitatea condensatorului ar trebui sa varieze in functie de numarul de rotatii pe minut. Intrucat, in practica, aceasta conditie este dificil de indeplinit, motorul este de obicei cuplat in doua etape - la inceput este cuplat cu un condensator de pornire, iar dupa pornire acesta se deconecteaza, lasand in circuit doar condensatorul de lucru.
In cazul in care in pasaportul electromotorului este specificata tensiunea de 220/380, atunci porniti motorul la reteaua monofazata cu o tensiune de 220V, acest lucru este posibil cu circuitul prezentat in figura 1. Cand apasati pe butonul SB1 motorul M1 incepe sa se accelereze, iar cand creste turatia, butonul este eliberat - SB1.2 se deschide, iar SB1.3 si SB1.1 trebuie sa ramana inchise. Deschiderea lor este pentru a opri motorul.
Printre diferitele moduri de pornire a motoarelor trifazate, cele mai simple si eficiente se bazeaza pe conectarea infasurarii a treia printr-un condensator de defazare.
Cu toate acestea, nu toate motoarele cu trei faze functioneaza bine pe o singura faza de retea. In aceasta categorie se includ, de exemplu, motoarele electrice cu rotor dublu colivie-cusca din seria ruseasca MA. Prin urmare, preferinta ar trebui sa se indrepte catre electromotoarele trifazate din seriile A, AO, AO2, AOP, APN, UAD, etc.
Pentru ca un motor electric cu condensator de pornire sa lucreze in mod normal, capacitatea condensatorului ar trebui sa varieze in functie de numarul de rotatii pe minut. Intrucat, in practica, aceasta conditie este dificil de indeplinit, motorul este de obicei cuplat in doua etape - la inceput este cuplat cu un condensator de pornire, iar dupa pornire acesta se deconecteaza, lasand in circuit doar condensatorul de lucru.
In cazul in care in pasaportul electromotorului este specificata tensiunea de 220/380, atunci porniti motorul la reteaua monofazata cu o tensiune de 220V, acest lucru este posibil cu circuitul prezentat in figura 1. Cand apasati pe butonul SB1 motorul M1 incepe sa se accelereze, iar cand creste turatia, butonul este eliberat - SB1.2 se deschide, iar SB1.3 si SB1.1 trebuie sa ramana inchise. Deschiderea lor este pentru a opri motorul.
Fig.1
Fig.2
Fig.2
Fig.3
La conectarea bobinelor motorului in "triunghi", capacitatea condensatorului de lucru este determinata de formula:
Clucru=4800*I/U
unde
Clucru - capacitatea condensatorului, in uF;
I - curentul consumat de electromotor, in Amperi;
U - tensiunea retelei, in Volti.
In cazul in care puterea motorului este cunoscuta, curentul consumat de el este determinat cu formula:
Clucru - capacitatea condensatorului, in uF;
I - curentul consumat de electromotor, in Amperi;
U - tensiunea retelei, in Volti.
In cazul in care puterea motorului este cunoscuta, curentul consumat de el este determinat cu formula:
unde
P - puterea motorului (listata pe pasaport), Watt;
U - tensiunea retelei in Volt;
n - randamentul;
cos f - factorul de putere.
P - puterea motorului (listata pe pasaport), Watt;
U - tensiunea retelei in Volt;
n - randamentul;
cos f - factorul de putere.
Autor: ing. S. Rabas
Nota: Revista "MODELIST KONSTRUKTOR" Nr.2 / 1986 scanata, se poate descarca de la http://publ.lib.ru/ARCHIVES/M/''Modelist-konstruktor''/''MK'',1986,N02.%5bdjv%5d.zip