•  Last Update: November 17, 2018 
  • EN
prima
pagina
articole presa
(old stuff)
articole
web
convertoare
de putere
pagini
vizitatori
pagini
prieteni (1)
pagini
prieteni (2)
proiecte
vechi
aparate
electrocasnice
circuite
cu relee
traduceri
(old stuff)
control
lumina
linkuri
tematice
contact
guestbook

atelier

audio

smps
echipamente
de sudare 1

auto-moto

iButton
sumar
(site-map)
actionari
electrice
surse
liniare
relee
de timp
echipamente
de sudare 2
control
temperatura
incarcatoare
de baterii
sectiune
premium
Masinile romanesti automate de spalat rufe AUTOMATIC - Cugir
AUTOMATIC - 12 programe
AUTOMATIC SUPER - 16 programe


Masinile "AUTOMATIC" si "AUTOMATIC SUPER" sunt primele tipuri de masini automate de spalat rufe produse in Romania. Sunt masini cu tambur orizontal si incarcare frontala, cu o capacitate maxima de spalare de 5 kg rufe uscate. Executa in mod automat cicluri de prespalare, spalare, limpezire, stoarcere si tratamente speciale ca: apretare, parfumare, albastrire, inalbire.
Caracteristici tehnice
  • Capacitatea maxima de spalare = 5kg rufe uscate.
  • Dimensiuni de gabarit Lxlxh = 600x500x850mm.
  • Masa neta = 85kg.
  • Puterea incalzitorului electric = 2300W.
  • Puterea motorului electric la spalare = 325W.
  • Puterea motorului electric la stoarcere = 650W.
  • Puterea maxima absorbita = 2625W.
  • Tensiunea de alimentare = 220V +/-10%.
  • Presiunea necesara a apei din reteaua de alimentare = 02-8 daN/cmp.
  • Masa neta = 85kg.
  • Nivelul apei in timpul spalarii = 16-28 litri.
  • Consumul maxim de apa = 30 litri/kg rufe uscate.
  • Consumul maxim de energie electrica (prog.2) = 0.645 KWh/kg rufe uscate.
  • Clasa de protectie = I (cu legare la pamant)
Recomandari pentru exploatarea corecta
  • Instalarea si punerea in functiune se fac numai dupa studierea instructiunilor.
  • Alimentarea cu energie electrica se face numai de la o priza de 16A cu contact de protectie.
  • Legarea la pamant sau la nulul de protectie a contactului de protectie al prizei trebuie verificate periodic.
  • La introducerea in priza a fisei a fisei cordonului de alimentare, butonul "PORNIT-OPRIT" nu trebuie sa fie apasat, iar butonul programatorului trebuie sa fie pe una din pozitiile de zero.
  • Nu se umbla in interiorul masinii cand fisa cordonului de alimentare este in priza.
  • Nu se fac improvizatii, innadiri sau modificari ale cordonului de alimentare.
  • Este interzisa demontarea sau modificarea echipamentului electric.
  • Butonul programatorului se roteste numai in sens orar, in pozitia "OPRIT" (iesit) a butonului "PORNIT-OPRIT"
  • Este interzisa spalarea rufelor in masina cu benzina sau alte produse inflamabile (pericol de incendiu).
  • Este interzisa plasarea furtunului de evacuare la alta inaltime decat cea specificata in instructiunile producatorului, adica minimum 80-100cm de la pardoseala pe care este amplasata masina (de exemplu vas asezat pe sol).
  • Este interzisa manevrarea masinii de catre copii sau de catre persoane care nu cunosc instructiunile de exploatare.
  • Pentru prelungirea duratei de viata si prevenirea defectiunilor, se evita amplasarea masinilor in incaperi cu exces de vapori de apa si condens, precum si expunerea excesiva la actiunea directa a razelor solare.

Asezarea si punerea la nivel

Inainte de asezarea masinii in locul in care va functiona, se racordeaza furtunul de alimentare aflat in tambur, introducand intre piulita si electrovalva una din cele doua garnituri de etansare livrate odata cu masina. (vezi foto). Alegeti locul cel mai potrivit pentru instalarea masinii, astfel incat sa poata fi racordata la reteaua de alimentare cu energie electrica si la cea hidraulica (vezi recomandarile de la capitolul: Conectare la reteaua electrica si racordarea la reteaua hidraulica).
ATENTIE: Nu este indicata instalarea masinii direct pe o pardoseala lucioasa (gresie), deoarece e posibila deplasarea masinii in timpul stoarcerii. In acest caz, masina se asaza pe o bucata de mocheta sau covor din cauciuc (linoleum).
Totodata, masina trebuie sa stea liber in timpul functionarii fara sa atinga peretii sau vreun obiect. Distanta intre masina si pereti sau obiecte trebuie sa fi de minimum 3cm.
Dupa aranjarea in pozitie definitiva, masina trebuie pusa la nivel astfel incat capacul superior sa fie in plan orizontal, iar cei patru suporti de sustinere sa se sprijine ferm pe dusumea. Aceasta operatie se realizeaza prin actionarea (rotirea) celor patru suporti reglabili. (vezi foto).
Se deblocheaza contrapiulita ce se gaseste pe axul suportului mobil, cu ajutorul unei chei fixe de 17 si se roteste suportul pana ce masina este pusa la nivel si are o buna stabilitate. Blocati apoi contrapiulita.
Este interzisa folosirea unor adausuri pentru punerea la nivel a masinii.
Daca masina nu este stabila, functionarea va fi zgomotoasa si pot apare defectiuni.
Furtunurile de alimentare si de evacuare sa nu ramana indoite sau strangulate.

Conectare la reteaua electrica
Instalatia electrica a locuintei in care se instaleaza masina trebuie sa intruneasca urmatoarele conditii:
  • Tensiunea de alimentare sa fie 220V +/-10%
  • Sigurantele de protectie, conductorii liniei de alimentare si priza trebuie sa fie dimensionate astfel incat sa suporte sarcina maxima amasinii care este de 15A si la care se adauga sarcinile altor aparate electrice ce se pot utiliza simultan cu masina. Ca urmare, circuitul de alimentare a masinii de spalat se va echipa cu sigurante de protectie de 16A.
  • Priza pentru alimentarea masinii de spalat sa fie dimensionata pentru un curent de 16A si va fi contact de protectie, legat obligatoriu la pamant sau nulul de protectie, instalarea acesteia fiind facuta numai de electrician autorizat.
  • PUNEREA LA PAMANT a masinii de spalat este o conditie esentiala de securitate si protectia muncii, valoarea admisa pentru rezistenta de dispersie a prizei de pamant fiind de cel mult 4 Ohmi.
SE RECOMANDA: ca alimentarea cu energie electrica a masinii sa fie facuta prin circuit separat de la tabloul de distributie. Pe acest circuit nu se vor conecta alte aparate, atunci cand masina functioneaza.
Conectare la reteaua hidraulica
Masina de spalat se va alimenta numai cu apa rece. Cand temperatura apei de alimentare depaseste 30 grade Celsius, se produc perturbatii in procesul de spalare!
Racordarea masinii la reteaua de alimentare cu apa se face numai la un robinet cu partea filetata G 3/4".
Racordarea se face cu ajutorul furtunului de alimentare insuruband piulita ramasa libera a acestuia cu partea filetata de G 3/4" a robinetului. Inainte de insurubare se introduce garnitura de etansare din dotarea masinii. (foto).
Furtunul trebuie sa asigure o racordare perfect etansa. Este interzisa prelungirea furtunului.
Racordarea se poate face si prin legarea directa la o conducta de aductiune.
Este indicat, indiferent de tipul de racordare adoptat, ca inainte de intrarea apei sa fie plasat un robinet sau o valva de retinere.
Pentru siguranta si evitarea mentinerii sub presiune a furtunului de alimentare, deci si a intregii masini, in perioada cand masina nu este folosita, robinetul de admisie a apei (sau valva de retinere) se va tine inchis.

Racordarea la reteaua de evacuare a apei se va face cu ajutorul furtunului de evacuare montat pe masina, care trebuie agatat de marginea unui lavoar (cu posibilitate de evacuare a 27 litri/minut). Forma curbata a extremitatii furtunului ii confera acestuia o fixare eficienta pe lavoar sau alt vas de evacuare.
Evacuarea apei se poate face si prin racordarea directa a furtunului la o conducta de evacuare. Daca e necesar, extremitatea curbata a furtunului se poate taia.
Conducta de evacuare trebuie sa aiba diametrul interior de minimum 4cm si sa fie prevazuta cu un sifon pentru a evita emanatia de gaze urat mirositoare.
Important la orice varianta de evacuare este ca extremitatea libera a furtunului sa fie la o inaltime de 80-100cm fata de suprafata de asezare a masinii (dusumea).
Schema de conexiuni
Schema de conexiuni masina de spalat Automatic
Schema de principiu publicata in revista Tehnium
Reproducem in continuare o schema deosebit de utila, care ilustreaza principiul de functionare al masinii, preluata din revista TEHNIUM nr.5/1988, unde a aparut sub semnatura fizicianului Gheorghe Baluta. Ii multumim totodata pentru materialul prezentat, incluzand analiza amanuntita a fazelor programatorului, care de-a lungul anilor s-a dovedit deosebit de util pentru cei interesati.
Schema de principiu masina de spalat Automatic
Masina de spalat rufe cu program ,,Automatic" este un aparat electrocasnic a carui deosebita utilitate consta in mecanizarea si automatizarea integrala a operatiilor care se executa cu ocazia acestei activitati. In cele ce urmeaza vom incerca sa satisfacem curiozitatea celor care doresc sa stie ce se ascunde in "spatele" butonului de programare accesibil utilizatorului.
Datele prezentate pot ajuta, de asemenea, la localizarea defectelor care apar in functionare si la unele remedieri.
Mentionam totusi ca repararea masinii - care lucreaza in mediu umed si in apropierea unor conducte legate la pam�nt - impune respectarea stricta a normelor de electrosecuritate, iar interventia nu trebuie sa afecteze protectia utilizatorului. De aceea este recomandabil ca orice reparatie sa fie �ncredintata unor specialisti autorizati pentru astfel de operatii.
Masina reprezinta un automat care executa succesiv secventele unui program prestabilit. Aceste secvente au durata constanta si/sau impusa de �ndeplinirea anumitor conditii. Pentru executia secventelor (numite "pasi" �n continuare), masina este prevazuta cu un mecanism programator, antrenat de un "ceas" electric si de o serie de traductoare care sesizeaza nivelul apei si temperatura atinsa in incinta.
Schema electrica este data in figura alaturata. Se observa un intrerupator de protectie care opreste functionarea atunci c�nd usa masinii este deschisa.
Un filtru electric reduce nivelul parazitilor introdusi in retea de electromotoarele masinii.
O electrovana, atunci c�nd este conectata la retea, permite accesul apei reci in incinta.
Un traductor de presiune pentru aer sesizeaza daca apa in incinta a atins un nivel prestabilit; operalia se face cu un manometru cu membrana care este actionat de presiunea aerului dintr-un tub �nchis la capatul superior, in care apa, urc�nd, comprima aerul.
Doua termocontacte cu lamele bimetalice sesizeaza daca temperatura apei este mai mare sau mai mica dec�t 32� C (contact �nchis daca T > 30� C) si respectiv 93� C (contact deschis daca T > 93� C).
Un motor electric poate antrena tamburul rotativ cu rufe al masinii cu viteza redusa pentru agitarea rufelor cu detergent sau clatire cu apa curata) ori cu viteza mare (pentru stoarcere prin centrifugare). C�te o pereche de �nfasurari este prevazuta pentru fiecare din aceste doua situatii.
Un condensator se �nseriaza cu una din bobine pentru a crea defazajul necesar obtinerii c�mpului magnetic invirtitor. Pentru viteza redusa, acest condensator este astfel conectat �nc�t sensul de rotatie al motorului sa se schimbe alternativ. O pompa centrifuga de mici dimensiuni permite evacuarea apei din masina la nevoie.
Ceasul electric consta �ntr-un micromotor care, printr-o demultiplicare corespunzatoare, �nv�rteste pas cu pas programatorul.
Programatorul stabileste o serie de contacte electrice, caracteristice fiecarei secvente (pas) si permite astfel executarea operatiilor prevazute. Ne vom referi mai �n detaliu la programatorul de forma paralelipipedica cu care au fost dotate exemplarele initiale de masini. EI contine ca piesa principala un disc de bachelita, ped fata caruia s�nt gravate o serie de ad�ncituri care actioneaza contactele. Fiecarui contact ii corespunde o "pista" circulara. In figura, programatorul a fost marcat printr-un dreptunghi trasat cu linie �ntrerupta. Portiunile desenate cu linie groasa reprezinta contactele programatorului, pe care se introduc "papucii" firelor care merg la diversele elemente ale masinii.
Contactele au fost plasate in locurile in care ele apar vizibile pentru privitorul care observa fata cu conexiuni a programatorului.
In schema, intrerupatoarele actionate de discul programatorului sunt notate cu literele A, B, C,...,K. Pozitiile au fost notate cu 1 pentru contact inchis si 0 pentru contact deschis.
Pentru contactele B si D, care sunt de fapt comutatoare, s-a ales in mod arbitrar o pozitie care s-a notat cu 1 si alta notata cu 0.
Mai exista o serie de 4 contacte, notate a, b, c si d, care nu sunt comandate de discul programatorului, ci de o cama separata care se roteste cu viteza mult mai mare decat a discului.
Aceste contacte permit actionarea motorului cu viteza redusa, pe intervale de circa 5 sau 10 secunde, alternativ in cele doua sensuri.

Functionarea masinii poate fi urmarita privind tabelele alaturate. Acolo s-au notat cei 60 de pasi ai programatorului, pozitiile corespunzatoare ale contactelor A-K, elementele masinii care functioneaza, conditiile care trebuie indeplinite pentru ca pasul respectiv sae execute, precum si operatiile care se efectueaza in momentul respectiv. Intr-o coloana separata s-a indicat compartimentul prin care se face admisia apei din retea, deci locul de unde este antrenat detergentul sau adaosul care e necesar. Acest compartiment este selectat de o paleta comandata mecanic de catre discul programatorului.
Tabel secvente programator masina de spalat Automatic
Tabel secvente programator masina de spalat Automatic
Masina dispune de doua familii de programe de spalare. Prima familie cuprinde programele 1-7, iar a doua programele 8-12. Famiile sunt separate de cate doi pasi consecutivi de "stop" notati cu 0, in care masina este complet oprita. Un program oarecare vse starteaza prin rotirea manuala a programatorului in pozitia dorita (1-12), urmata de conectarea la retea prin intrerupatorul general. Recomandarile pentru fiecare program in parte sunt date in prospectul care insoteste masina.
Tabel secvente programator masina de spalat Automatic
In tabele s-au notat cu asterisc pasii a caror durata nu este precis determinata, ceasul fiind oprit in prima faza a pasilor respectivi. Timpul de executie in aceasta faza depinde de parametrii apei din retea (presiunea in cazul umplerii si temeratura in cazul preincalzirii la 32� C ). Dupa ce senzorul corespunzator confirma indeplinirea conditiei respective, ceasul porneste si incepe a doua faza a pasului, care are o durata predeterminata; apoi se trece la urmatorul pas. Durata pasilor fara asterisc este de ordinul a 2 sau 4 minute, dupa caz.

In orice etapa, incalzirea apei inceteaza daca s-au depasit 93� C (contactul de protectie se deschide), pentru a preintampina fierberea apei in masina.

Scaderea accidentala a nivelului apei si temperaturii sale sub 32� C in etapele care necesita astfel de conditii conduce la intreruperea functionarii ceasului si conectarea electrovanei (respectiv rezistentei de incalzire) pana la satisfacerea conditiei impuse, dupa care programul continua.

Desi nu este strict necesara, este totusi recomandabila supravegherea masinii in timpul functionarii. Se preintampina astfel o serie de neplaceri care se produc accidental:
  • deplasarea masinii sub actiunea vibratiilor produse la centrifugare;
  • inundarea camerei din cauza caderii furtunului de evacuare din chiuveta sau vasul sanitar in care a fost agatat;
  • arderea electrovanei prin conectare permanenta, datorita intreruperii apei din retea;
  • defectarea intamplatoare a unui element al masinii.
Inapoi la electrocasnice...
Valid XHTML 1.1 Enciclopedie de electronica Emil MATEI - Electronic Circuits Collection